Porterin toimiala-analyysi on hyvä
tapa hahmottaa toimialan ulottuvuuksia. Mallin voi periaatteessa ajatella tietyn
tyyppisen liiketoiminnan "maaston" kartoittamiseksi ja
ymmärtämiseksi.
Tässä on Porterin
viisi kilpailuvoimaa:
Uusien tulokkaiden
uhalla tarkoitetaan sitä, kuinka helppoa uusien yrittäjien on tulla
markkinoille. Jos kynnys päästä markkinoille on erittäin matala tai sitä ei
käytännössä ole, on ylisuurien voittojen saaminen alalla erittäin vaikeaa,
sillä ne houkuttelevat yrittäjiä, jotka pääsevät siirtämään voittoja itselleen varastamalla markkinaosuutta.
Toinen voima on
korvaavat tuotteet. Korvaavalla tuotteella tarkoitetaan tuotetta tai palvelua,
joka täyttää saman tarpeen aivan erilaisella tavalla. Tärkeää on muistaa, että
korvaava tuote ei ole suora kilpailija, vaan täysin erilainen palvelu tai
tuote, joka täysin korvaa nykyisen tuotteen/palvelun. Esimerkiksi
kuntosalipalveluiden korvaava tuote voi olla kotiin ostettavat laitteet tai
palvelut, tai internetissä esitettävä jumppavideo tai jumppapeli. Tämä on
kaikista haastavinta huomata, arvioida ja kartoittaa, sillä korvaavilla
tuotteilla on tapana tulla täysin puskista. Kukapa olisi arvannut 10v sitten,
että Netflix ja muut suoratoistopalvelut tulevat ja tuhoavat Filmtownin
liiketoiminnan?
Tavarantoimittajien
neuvotteluvoima on aika selkeä. Mitä enemmän tavarantoimittajat keräävät
neuvotteluvipua ja voimaa, sitä enemmän ne voivat siirtää voittoja itselleen
toimitusketjussa nostamalla hintoja tai neuvottelemalla muita edullisia ehtoja itselleen.
Asiakkaiden
neuvotteluvoima toimii samalla tavalla kuin edellinen. Asiakkaiden korkea
neuvotteluvipu pakottaa yrityksen laskemaan hintojaan, kun taas jos yrityksellä
on vahva vipu asiakkaita vastaan, pystyy se keräämään ylituottoa esimerkiksi nostamalla hintoja.
Kilpailuhengellä markkinoilla tarkoitetaan sitä, kuinka aggressiivisesti
kilpailijat kilpailevat keskenään. Kuulostaa ensinäkemältä ehkä vähän hölmöltä
määritelmältä, mutta jos avaan vähän enemmän: Kilpailu voi olla joko brutaalia,
nimenomaan hintaan perustuvaa kilpailua, tai sitten "ystävällistä"
kilpailua, jossa kilpailijat saattavat jopa tehdä yhteistyötä joissain
asioissa. Pehmeämpää kilpailua on myös sellainen kilpailu, jossa pyritään
mieluummin erottautumaan kilpailijoista, jolloin palvellaan osittain eri
asiakassegmenttejä. Tällainen kilpailu omalla tavallaan pyrkii vähentämään
jännitteitä kilpailijoiden välillä.
Jokaisen yrityksen
unelmana on tietenkin olla toimialalla, jossa on suuret esteet uusille
tulokkaille, ei riskiä tai pieni riski korvaavista tuotteista,
tavarantoimittajat ja asiakkaat ilman merkittävää neuvotteluvoimaa ja
hintasotia ei joko ole tai ne ovat äärimmäisen harvinaisia. (Esimerkiksi lääkealalla.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.